Опис досвіду роботи
Тема досвіду: Національно-патріотичне виховання – невід'ємна
частина виховної роботи НВК
Адреса досвіду: Балицький НВК
Терендій Оксана
Володимирівна – педагог - організатор
Балицького НВК.
Стаж роботи – 21 рік, на
даній посаді стаж роботи – 17 років. Рішенням атестаційної комісії Балицької
ЗОШ І-ІІІ ступенів атестована на відповідність раніше присвоєній
кваліфікаційній категорії «спеціаліст першої категорії». Протягом двох років
дирекція навчально - виховного комплексу вивчала досвід роботи з проблеми «Національно-патріотичне
виховання – невід'ємна частина виховної роботи НВК».
Обґрунтування актуальності досвіду, його практична
значимість
Сьогодні Україна проживає один із
найсуворіших періодів становлення та розвитку. Відбувається випробовування
народу на стійкість, мужність, порядність. Саме в такі періоди загартовується
сила і дух нації, викристалізовуються її цінності, торується нелегкий
шлях до суверенності. На жаль, людина не народжується з почуттям
самоусвідомлення себе громадянином і патріотом власної держави. Вона повинна
пройти складний шлях розвитку, набути досвіду, стати носієм ціннісних
пріоритетів. Увесь процес діяльності педагога-організатора
у НВК спрямований на виховання громадянина-патріота, здатного розбудовувати
суверенну Україну, творити себе і своє життя, відповідати за власні дії і
вчинки і цим впливати на долю суспільства. Такий громадянин
характеризується високим рівнем національної, правової свідомості і
самосвідомості, громадянською, соціальною відповідальністю, мужністю,
готовністю працювати в ім’я розквіту України, захищати її прагнення до
інтеграції у світове європейське співтовариство, усвідомленням необхідності
досконалого знання державної мови, здатністю неупереджено ставитись до культури
інших народів; повагою до Конституції, законів своєї держави, потребою в їх
дотриманні; йому властиві високі інтелектуальні, духовні, трудові риси, розумні
потреби, прагнення до розвитку творчих здібностей, самовираження,
самореалізації, активної діяльності, здатність до виконання громадянського
обов’язку.
Отже, актуальність теми полягає в
необхідності національного виховання в умовах середньоосвітнього закладу, і, насамперед, у необхідності цього,
коли у дітей формується світогляд, щоб це формування не було викривленим, а спрямовувалось у позитивне
русло.
Перелік наукових та практичних досліджень,
на яких ґрунтується досвід
До проблем виховання молодого покоління на засадах патріотизму в різні
часи зверталися такі класики педагогічної науки, як Г. Сковорода, К.Ушинський, О. Огієнко, С. Русова, А.Макаренко, В.Сухомлинський, Г. Ващенко та інші
видатні вчені.
Особливо цінною для сучасної практики є педагогічна спадщина
талановитого українського педагога-гуманіста, педагога-новатора і філософа
В.Сухомлинського. Запропоновані ним форми і методи освітнього впливу на дитячу
особистість актуальні й тепер. Він вбачав пріоритет у формуванні нового
покоління свідомої молоді, вихованні справжніх патріотів, що по-справжньому
люблять Батьківщину, горді за свій народ та його історичне минуле,
відповідальні за його майбутнє.
Омелян Вишневський зазначає, що «в основі будь-якого народу
міститься природна потреба у самозбереженні, самовдосконаленні, самоствердженні
шляхом розбудови власної держави. Через це будь-яке виховання завжди має
бути національним».
Рушійною силою усіх шкільних
інновацій є і завжди буде особистість педагога, він виступає носієм освітніх і
суспільних змін. К. Ушинський зазначав: «Вихователь, що стоїть на рівні з
сучасним ходом виховання, почувається живим, діяльним членом великого
організму, який бореться з неуцтвом та пороками людства, посередником між усім,
що було благородного й високого в минулій історії людей, і поколінням новим,
охоронцем світлих заповітів людей, які боролися за істину і за благо. Він
почувається живою ланкою між минулим і прийдешнім, могутнім ратоборцем істини й
добра, і усвідомлює, що його справа, скромна зовні,– одна з найвизначніших
справ в історії, що на цій справі ґрунтуються царства і нею живуть цілі
покоління».
В Україні розроблена та пропагується
технологія інтерактивного навчання О. Пометун. На допомогу педагогу -організатору
приходять науково-методичні матеріали щодо впровадження інноваційних виховних
технологій у практику
компетентнісно-зорієнтованої освіти підготовлені
О.І. Когут, Л.О. Юзефик, О. І.
Тимчишин. У своїй роботі використовує періодичні видання «Позакласний час»,
«Виховна робота в школі», «Позашкільна освіта», «Педагогічна майстерня».
Розкриття технологій реалізації
провідної педагогічної ідеї та її складових
Протягом двох років дирекція НВК вивчала
досвід роботи педагога-організатора. Вивчення показало, що основою виховної
роботи є формування особистісних рис громадянина України, що включають в себе
національну свідомість, розвиток духовності, моральну, художньо-естетичну,
правову, трудову, фізичну, економічну культуру, які реалізуються за такими напрямками:
-
формування національної свідомості і
громадянської активності учнів;
-
виховання духовної культури особистості;
-
виховання поваги до Конституції,
законодавства України, державної символіки;
-
формування високої мовної культури;
-
утвердження принципів загальнолюдської моралі;
-
формування творчої, працелюбної
особистості;
-
формування екологічної культури людини;
-
розвиток індивідуальних здібностей і
талантів молоді.
Важливу роль у реалізації
національно-патріотичного виховання та активної громадської активності школяра
відіграє створення позитивного виховного середовища (простору). Тут важливо
пам’ятати, що шкільний колектив є певним мікросуспільством, своєрідною моделлю
суспільства в цілому і він
розбудовується подібним чином.
Питання розвитку системи патріотичного
виховання, формування національної свідомості, громадянської активності – одне
з головних у підготовці педагога-організатора до реалізації завдань і змісту
патріотичного виховання дітей та молоді.
Реалізація
національно-патріотичного виховання та створення активної громадської позиції
учнів у роботі педагога-організатора
відбувається через
позакласну роботу. Ця ділянка роботи не
повинна обмежуватись лише
традиційними загальношкільними заходами,
а й утілюватись у заходах іншого роду.
Тут варто пам’ятати про вікові особливості школярів.
Виховна діяльність
Балицького НВК спрямована на реалізацію Конституції України, Конвенції ООН про
права дитини, Декларації ООН про права дитини, Законів України «Про освіту»,
«Про загальну середню освіту», Загальної декларації ООН прав людини,
Національної доктрини розвитку освіти, Львівської програми
національно-патріотичного виховання та
духовного відродження учнівської молоді та інших законодавчих і
нормативно-правових актів України. Організовує педагог свою
діяльність у відповідності з посадовими обов'язками, правилами внутрішнього
трудового розпорядку. Виховну роботу планує у відповідності до Національної
програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів ЗНЗ України»,
затвердженої наказом Міністерства освіти
і науки України від 31.10.2011 №1243,
виховної програми та річного плану НВК. У
плануванні виховної роботи ставить
завдання, практична реалізація яких спрямована на формування особистісних рис
громадянина України, що включають в себе національну свідомість, розвиток
духовності, моральну, художньо-естетичну, правову, трудову, фізичну, економічну
культуру.
Виконати всі ці завдання неможливо без залучення учнів до участі в
управлінні шкільними справами, до участі в різних видах діяльності, в яких
формується особистість школяра. НВК ставить за мету не просто йти в ногу з
часом, а прагне випереджати час. Сьогоднішній учень НВК – це передусім людина
творча, з великим потенціалом саморозвитку та самореалізації. Молодь є важливою
складовою сучасного українського суспільства, носієм інтелектуального потенціалу,
визначальним фактором соціально-економічного прогресу.
У
процесі вивчення було відвідано: виховні
заходи, круглі столи, тренінги, засідання учнівського
самоврядування, проведено індивідуальні
бесіди з педагогом-організатором з питань вдосконалення навчально-виховної та
самоосвітньої роботи, перевірена документація.
За атестаційний період Оксана
Володимирівна пройшла шлях від виховання молодших підлітків, де відбувається
формування цінностей колективу, до старших підлітків, які намагаються
утвердитися в колективі через органи самоврядування, через вираження своїх
морально-етичних позицій.
В практику виховної роботи з учнями впроваджує модель виховної системи,
основану на ідеях педагогіки життєтворчості, яка найповніше розкриває смисл
існування людини у світі.
В чому полягає методологічна позиція
педагога-організатора? В роботі Оксана
Володимирівна вважає головним забезпечення розвитку особистості кожної дитини,
її творчого потенціалу. Відносини з дітьми будує на принципах співробітництва,
співтворчості і пам’ятає, що педагог може допомогти дітям розвивати почуття
прекрасного, пробудити творчі сили.
Усвідомлюючи,
що посада педагога-організатора є для
підростаючого покоління духовним посередником між суспільством і дитиною,
прагне створити сприятливі умови для формування особистості, внести необхідні
корективи у процес виховання, скоординувати зусилля педагогів, сім’ї, соціуму.
В своїй роботі керується принципами:
допомогти дитині знайти свій ключ до успіху, створити умови, у яких вона
розкриватиме свої здібності, творитиме своє життя, зростатиме духовно, творчо,
інтелектуально й самовдосконалюватиметься. Тому звертає увагу на:
- формування правової культури, прищепленню поваги
до прав і свобод людини і громадянина,
Конституції, державних символів, виховання правової свідомості;
- розвиток
інноваційної особистості та творчої самореалізації кожного учня;
- формування
позитивних загальнолюдських цінностей.
Досвід
приходить не зразу, його набувають з роками. Особливо вагоме значення він має у
діяльності педагога-організатора, адже від того, як педагог може використати у
власній роботі набуті методи і прийоми. Залежить ефективність виховного
процесу.
Розуміючи важливість
виховної діяльності педагога-організатора, відповідально виконує свої
обов’язки, докладає всіх зусиль, щоб виховання підлітків відбувалось в
атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, доброзичливості та
толерантності. У своїй діяльності використовує поширений вид роботи – бесіди,
уроки-бесіди: «Без верби і калини нема України»,
«Що таке національна самосвідомість?», «Скарбниця душі народу», «Народні символи
України». Популяризує серед
учнівської молоді здоровий спосіб життя. Застосовує різноманітні традиційні та інноваційні форми
виховної діяльності, серед них: ділові
ігри, тренінги, акції,
усні журнали, турніри інтелектуальних ігор, брейн-ринги,
проектна діяльність, анкетування, квест-ігри. Володіє знаннями про вікові та психологічні особливості учнів, враховує
їх у виховній діяльності.
Під керівництвом педагога-організатора організовується система учнівського
самоврядування, та традиційні шкільні заходи за всіма напрямками виховання: «Голодомор
33-го», «День Збройних сил України», «День Соборності», «Їх 300, як скло товариства лягло», Свято
Першого дзвінка, День Учителя,
Шевченківські дні, Свято Останнього дзвінка, Осінній ярмарок, «Мамо,
я не вернусь», «Герої не вмирають» до Небесної Сотні, «Чорнобиль – рана
України», «Козацькі забави», акції «Незабудки пам'яті», «Допоможи воїну АТО»,
тощо. Не одноразово проводила зустрічі із воїнами АТО та
військовими - прикордонниками «Минуле, сьогодення та майбутнє призовника»
(2014), зустріч із воїнами АТО та місцевим самоврядуванням (2017). Проведено акцію “Корок – життя” (збір
пластмасових корків на інвалідні візки, 2015), акція «Монетка» (2018). У Волицькому ЛОО виступила з
презентацією «Митець України - Михайло Вербицький» (25.03.2015). Провела тематичні лінійки: «День Гідності та Свободи», «Євген
Коновалець» (2016), конкурси стінгазет
до Небесної Сотні (2014), виготовила з учнями декупажні писанки на виставку «Великодній кошик» (2017), учні були учасниками фестивалю до св.
Миколая у м. Києві, де були нагороджені
дипломами за конкурс «Різдвяна іграшка»
(2014).
Оксана Володимирівна демонструє широкий спектр
використання комп’ютерних технологій у своїй практиці. З допомогою комп'ютера
готує наочність, роздатковий матеріал, картки для індивідуальних завдань. Для проведення
виховних заходів створює мультимедійні
презентації, що поєднує з різними педагогічними технологіями, проводить перегляд мультиплікаційних фільмів та
відеофільмів навчального характеру, прослуховування аудіозаписів. Під її керівництвом група учнів
стали учасниками конкурсу «Кіно&школа», який пройшов в
Українському католицькому університеті, де представили оригінальну роботу із самостійним
творчим пошуком (2015).
Разом з ученицею 9 класу Медвідь Наталею
презентували роботу учнівського братства «Дзвін» на районній звітно-виборчій конференції лідерів
учнівського самоврядування (2016). Під
її керівництвом лідер учнівського самоврядування
виступила до річниці Революції гідності
«Чи зрозумів я сутність життя в Україні після Революції Гідності».
Учнівське самоврядування брали участь
у районному флешмобі «Ми гідні того, що
ми Українці» (2016). Оксана Володимирівна організатор заходів,
присвячених зустрічі з випускниками (2016, 2018). Щорічно залучає учнів до науково-пошукової та дослідницької роботи.
Така робота є дуже важливою та допомагає розкрити розумовий та творчий
потенціал вихованців за допомогою проблемних ситуацій, наукових питань та
нестандартних відповідей.
Оксана Володимирівна є укладачем звіту про
результати комплексного моніторингового дослідження якості виховного простору в Балицькому НВК та співукладач звіту про результати комплексного
моніторингового дослідження якості виховного простору ЗНЗ Мостиського району в
2015 році. Отримано відгук на звіт про
результати комплексного моніторингового дослідження якості виховного простору
ЗНЗ Мостиського району від методиста
кабінету розвитку освіти ЛОІППО
Любицького Т.Т.
З учнями 6-7 класів організувала мандрівку
Львовом, де мали можливість ознайомитись
із архітектурою, храмами та соборами, визначними місцями та пам'ятками міста (22.10.2017), відвідали державний
природничий музей НАН України в м. Львові (2017), побували
у Народному історико-краєзнавчому музеї
«Мостищина» (2017).
Педагог-організатор працювала
вихователем в пришкільному таборі «Джура» (2014, 2015, 2017).
З метою підвищення професійно-методичного та
духовного рівня педагога НВК відвідала
передріздвяні реколекції у с. Стрілки Старосамбірського району в
молитовному будинку «Емаус»
Самбірсько-Дрогобицької єпархії (2015);
була
учасником майстер-класу «Як стати
автором педагогічного видання», що
проходив при відділі освіти, культури і туризму, молоді та спорту Шегинівської
сільської ради (2017);
брала участь:
- у навчально-практичному семінарі «Арт-терапія в
роботі з дітьми та підлітками», (26-27.09.2014);
- у V Міжнародній
науково-практичній конференції «Актуальні проблеми психології особистості і
міжособистісних взаємин у навчально-виховному процесі» в Кам'янець-Подільському
національному університеті ім. І. Огієнка
(21-22.05.2013). Матеріали
надруковані в збірнику наукових праць «Проблеми сучасної психології» ст.316
тема «Особливості локусу контролю у старшокласників з різним рівнем навчальної
успішності» (2013).
Зв'язок
з учасниками освітнього процесу здійснює:
·
з педагогічними працівниками через: виробничі наради, збори, педради,
методичні семінари, загальношкільні та
районні конференції, спільні заходи, засідання шкільного методичного
об'єднання, взаємодія з класними керівниками, електронні поштові скриньки.
·
з учнями та батьками через: тематичні заходи,
конкурси, загальношкільні конференції, засідання органів учнівського
самоврядування, семінари, акції, загальношкільні заходи, тематичні лінійки,
бесіди, інформацію в класних куточках, приватні повідомлення у фейсбуці та
електронні поштові скриньки.
В НВК налагоджена система учнівського
самоврядування: працює учнівське братство «Дзвін». На початку навчального року проводяться загальношкільні
вибори до органів учнівського самоврядування, обговорюються питання планування
діяльності, де учні разом із
педагогом-організатором планують, вибудовують спільну діяльність, колективні
творчі справи, індивідуальні
доручення, а також підводять підсумки. Завдяки системі самоврядування в
учнів формуються комунікативні, соціальні компетенції, почуття відповідальності
за свої справи і вчинки.
У
своїй практиці Оксана Володимирівна
застосовує методи виховання на основі системного підходу: тренінгові
заняття «Я та мій клас», «Права та обов'язки», «Уроки толерантності», «Цікаве шкільне життя». Тренінг дозволяє вирішувати широке коло
завдань: від формування знань, умінь та навичок до вироблення
складних комплексів ідей, пропозицій, планів чи програм. Учні вчаться ефективніше,
діляться та аналізують власний досвід у комфортному для них середовищі.
Залучає учнів до колективного планування роботи через евокаційний прийом «Знаю – Хочу знати –
Дізнався».
У проведенні робочих засідань та
тематичного засідання учнівського
самоврядування «Борець за незалежну Україну», присвячене 80-річчю від дня
народження В’ячеслава Чорновола (2017) використала
вправи: «Асоціативний ланцюжок», «Портрет людини-патріота», «Правило
співробітництва», метод «Прес», метод «Кошик ідей» та ін. Провела учнівську конференцію, присвячену Героям Крут,
на основі пошукових матеріалів та досліджень
«Міфи та реальність» (2018), учні мали можливість детальніше
ознайомитись та аналізувати події. У
своїй роботі використовує прийоми ТРКМ (технології розвитку критичного
мислення) діти почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки і
спокійно сприймають зауваження, адже вони є активними учасниками виховного
процесу. Необхідно врахувати й те, що
критичне мислення завжди діалогічне, передбачає дискусії. Під час бесід немає
правильних чи не правильних відповідей, є різні позиції, різні точки зору. Тому
педагог дозволяє учням вільно розмірковувати та висловлювати свої думки;
приймає різноманітні ідеї учнів; намагається висловлювати впевненість у здібностях
кожного і цінує їх критичну точку зору.
Участь в експедиціях сприяє прагненню учнівської молоді набути нових,
додаткових знань про рідний край, дослідити невідоме, зберегти історичну
пам’ять свого народу, що є гарним прикладом національно-патріотичного виховання
школярів. 28-30 квітня 2017р. відбулось
обласне сходження учнівської молоді Львівської області на гору Маківка, яке
організував Львівський обласний центр краєзнавства, екскурсій і туризму учнівської
молоді. Команда учнівської молоді
Балицького НВК, під керівництвом педагога -організатора, у двох видах змагань,
зайняла почесне ІІ місце серед 23 команд області. Учасники показали чудовий
результат, особливо враховуючи те, що більшість команд на конкурсах були вже не
вперше, а наша команда - новачок який гідно заявив про себе.
За час атестаційного періоду на посаді педагога-організатора Оксана
Володимирівна брала участь у всіх семінарах та конференціях районного
методичного об’єднання педагогів-організаторів. З
2013 по 2017 рік була головою
методичного об'єднання
педагогів-організаторів при Волицькому
ЛОО. На базі Балицького НВК провела методичне
об’єднання педагогів- організаторів
«Духовно-гуманістична спрямованість виховання та її реалізація в школі»
з літературно-музичною композицією «Т.Г.Шевченко й Батьківщина – частинка серця
кожного патріота-українця» (09.10.2013), засідання з елементами тренінгу "Удосконалення
професійної майстерності педагогів шляхом
впровадження нових технологій виховання" (06.12.2017). Учасниками були
педагоги-організатори Шегинівської ОТГ. На цю зустріч були запрошені також учасники бойових дій з якими було
проведено брифінг «Розвиток активної життєвої позиції». Оксана Володимирівна у своїй роботі із
учасниками семінару використала інтерактивні вправи мислення, що дали змогу виявити рівень готовності
кожного педагога до використання у своїй діяльності інноваційних форм роботи, творчі завдання, авторські мотиваційні картки, вправи на встановлення зворотного зв'язку з
використанням аромосвічок.
На
даний час продовжує керувати методичним об’єднанням педагогів-організаторів при
відділі освіти, культури і туризму,
молоді та спорту Шегинівської ОТГ.
Документацію веде
акуратно згідно вимог. В Оксани Володимирівни розроблений план виховної
роботи на рік, щоденний план роботи, розробки виховних заходів, анкет, «круглих столів» та тренінгів. Багато наочної
документації та презентацій до проведених заходів.
Надає допомогу з виховної роботи
класним керівникам, відвідує виховні заходи, які проводять колеги, поновлює
матеріали для оформлення стендів з виховної роботи, систематично подає дописи
про проведений захід на освітній портал Львівщини та сайт освіти Шегинівської
ОТГ, друкує замітки в районній газеті
«Наш край».
Обрана депутатом Шегинівської сільської
ради, тому відстоює інтереси села та НВК, бере
активну участь в громадській роботі.
Прагне працювати творчо, а тому завжди
пам’ятає слова В.Сухомлинського «Якою талановитою не була б людина, але якщо
вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи не буде хорошим педагогом». Прагне
самокритично оцінювати свою діяльність,
результати, намагається швидко адаптуватися в умовах соціальних змін.
Результативність
досвіду
Результативність
діяльності педагога-організатора:
· виконання у повному обсязі виховного плану;
· участь вихованців у заходах навчального закладу;
· нагороди, заохочення вихованців та працівника;
В листопаді 2015 року в Балицькому
НВК проходив моніторинг з якості виховної роботи, що дав змогу підтвердити, що у НВК поважають
державну мову, виявляють відданість Батьківщині; забезпечують можливості
пізнати історію та здобутки культури України, рідного краю; формують
національну ідентичність, досвід громадянської поведінки та соціальної відповідальності, оцінюючи дух
рідної школи як патріотичний:
· 7 учнів 9 класу (100 %)
· 10 учнів 11-х класів (біля 76.92 % опитаних)
Розподіл
респондентів за відповідями на запитання: «Кого Ти сьогодні вважаєш
прикладом для наслідування?» (9-й клас)
Варіант відповіді
|
%
|
батьків,
родичів
|
42.86
|
прославлених
громадян сучасної України ( відомі діячі культури, спорту, правозахисники,
журналісти)
|
28.57
|
історичних
героїв України (приклад: козаки, січові стрільці, діячі Української
Революції, солдати Другої світової війни тощо)
|
71.43
|
улюбленого
вчителя
|
42.86
|
відомих
земляків (вихідців з рідного міста, односельців, які прославились у боях, або
стали успішними людьми – вченими, бізнесменами, митцями)
|
57.14
|
«Кого
Ви рекомендували б як приклад для наслідування, на чий життєвий досвід доцільно
орієнтуватись?» (11-й клас)
Варіант відповіді
|
%
|
батьків,
родичів
|
84.62
|
прославлених
громадян сучасної України ( відомі діячі культури, спорту, правозахисники,
журналісти)
|
15.38
|
історичних
героїв України (приклад: козаки, січові стрільці, діячі Української
Революції, солдати Другої світової війни тощо)
|
15.38
|
відомих
земляків (вихідців з рідного міста, односельців, які прославились у боях, або
стали успішними людьми – вченими, бізнесменами, митцями)
|
15.38
|
Впровадження
представленого досвіду
Впровадження
свого досвіду серед педагогів-організаторів області, району та закладу здійснює
за наступними формами:
·
Методичні об’єднання
·
Виступи на семінарах
·
Позакласні показові заходи
·
Конференції
·
Власний сайт: https://pedorgterendii.blogspot.com/
·
Сайт НВК: http://balyshi1939.blogspot.com